Elektriciteit en verwarming zijn basisbehoeften voor iedereen. Daarom bestaan er een aantal sociale maatregelen in de energiewetgeving. Zo heeft iedereen recht op een gratis hoeveelheid elektriciteit en genieten bepaalde categorieën afnemers van lagere energieprijzen.
Als je het moeilijk hebt om de energiekosten te betalen, kan je problemen ondervinden om nog een commerciële leverancier te vinden. Neem contact op met de sociale dienst van het OCMW.
De overheid heeft Fluvius aangeduid als sociale leverancier om klanten met betalingsproblemen elektriciteit te leveren. Fluvius plaatst dan een budgetmeter die toelaat elektriciteit te gebruiken via een systeem van voorafbetalingen. Als het opgeladen bedrag opgebruikt is en de meter niet opnieuw opgeladen wordt, dan valt het vermogen terug tot 10 ampère. Daarmee kan je een beperkt aantal elektrische toestellen gebruiken. Je kan je oplaadkaart opladen bij het onthaal van de sociale dienst van het OCMW.
Klanten die hun facturen aan Fluvius niet betalen worden maandelijks opgeroepen door de Lokale AdviesCommisie LAC. Daarin zetelen een raadslid van de raad voor maatschappelijk welzijn, een maatschappelijk assistent en een vertegenwoordiger van de energieleverancier. In overleg met de achterstallige betaler wordt gezocht naar een realistisch afbetalingsplan. Indien er geen medewerking verleend wordt of bij fraude kan, na een beslissing van deze commissie, de toevoer van energie afgesloten worden.