Overlijdensakte

Na een overlijden in de gemeente maakt de dienst burgerzaken een overlijdensakte op.  Een overlijdensakte bewijst het overlijden en stelt de identiteit van de overledene vast. De akte is nodig vooraleer de ambtenaar van de burgerlijke stand toestemming tot vervoer en begraving of crematie van de overledene kan geven.

De overlijdensakte wordt opgesteld in de gemeente waar de persoon is overleden. De gemeente in kwestie stuurt de akte daarna door naar de gemeente waar de overledene woonde.

Voor een afschrift of een uittreksel van een overlijdensakte kan je in elke Belgische gemeente terecht. In Westerlo vraag je dat aan bij de dienst burgerzaken op het gemeentehuis. Als het uittreksel dient voor gebruik in het buitenland kan je er ook een meertalig uittreksel aanvragen.

Wie kan een afschrift of uittreksel van een overlijdensakte aanvragen?

  • de echtgenoot of echtgenote
  • de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd), de bloedverwanten in opgaande en neerdalende lijn en de erfgenamen
  • advocaten en notarissen, mits motivatie

Bedrag

Gratis

Burgerzaken
Gemeentehuis benedenverdieping
Boerenkrijglaan 61
2260 Westerlo
België
Gesloten
09:00 - 12:00
Enkel na afspraak
13:30 - 16:00
Enkel na afspraak
18:30 - 20:30
Enkel na afspraak
09:00 - 12:00
Enkel na afspraak
13:30 - 16:00
Enkel na afspraak
09:00 - 12:00
Enkel na afspraak
13:30 - 16:00
Enkel na afspraak
09:00 - 12:00
Enkel na afspraak
13:30 - 16:00
Enkel na afspraak
09:00 - 12:00
Enkel na afspraak
Gesloten