De vreemdelingenkaart is een verblijfsdocument voor niet-Belgen. Deze kaart heeft een microchip en persoonlijke geheime codes. De verblijfskaart is geen identiteitsbewijs. Zowel EU-onderdanen als niet-EU-onderdanen moeten steeds een paspoort of identiteitskaart van het land waarvan ze de nationaliteit bezitten op zak hebben. Reizen kan ook niet met deze vreemdelingenkaart, daarvoor heb je je paspoort of identiteitskaart van het land van herkomst nodig.
Er zijn verschillende types verblijfskaarten:
- A kaart
bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister – tijdelijk verblijf - B kaart
bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister - EU kaart
verklaring van inschrijving (vroeger E kaart) - EU+ kaart
document ter staving van duurzaam verblijf (vroeger E+ kaart) - F kaart
verblijfskaart van een familielid van een burger van de Europese Unie - F+ kaart
duurzame verblijfskaart van een familielid van een burger van de Europese Unie -
H kaart
Europese blauwe kaart, afgeleverd aan hoogopgeleide werknemers -
K kaart
identiteitskaart voor vreemdelingen (vroeger C kaart) - L kaart
Europese verblijfsvergunning voor langdurig ingezetenen (vroeger D kaart) -
M kaart
begunstigden van het terugtrekkingsakkoord (Brexit) -
N kaart
begunstigde grensarbeiders (Brexit)
Welke verblijfskaart je krijgt, hangt af van je nationaliteit, de duur en de reden van je verblijf in België. Bij alle vreemdelingenkaarten worden vingerafdrukken genomen.
Procedure
Elke niet-Belg ouder dan 12 jaar met het recht om in België te verblijven of zich te vestigen, kan een vreemdelingenkaart aanvragen. Je krijgt een oproepingsbrief.
Een drietal weken na de aanvraag krijg je een brief met de PIN- en PUK-codes in je brievenbus. Met die brief kom je naar de dienst burgerzaken op het gemeentehuis. Daar krijg je je verblijfskaart. Bij een vernieuwing moet je je oude verblijfskaart meebrengen. Als je deze hebt verloren, moet je hiervan eerst aangifte gaan doen bij de politie.
Wat heb je nodig?
- een pasfoto van maximum zes maanden oud die voldoet aan de kwaliteitseisen (4.07 MB) "pdf"
- je oproepingskaart of brief
- je huidige vreemdelingenkaart
- als je verlies of diefstal aangaf bij de politie: het vervangattest
Bedrag
- 20,30 euro voor een gewone procedure (2 à 3 weken)
- 20,80 euro voor een gewone procedure (2 à 3 weken) vreemdelingenkaart met biometrische gegevens
- 121,80 euro voor een spoedprocedure (de volgende werkdag geleverd)
Wat te doen bij diefstal of verlies van je identiteitskaart
Bij diefstal of verlies bel je naar DOCSTOP op het gratis nummer 00800 21 23 21 23. Vanuit het buitenland gebruik je het nummer +32 25 18 21 23. Dat is een betalend nummer. DOCSTOP zorgt ervoor dat je documenten geblokkeerd worden voor gebruik. Bij diefstal of verlies moet je altijd eerst aangifte doen bij de politie. Daar krijg je een vervangdocument waarmee je naar de dienst burgerzaken op het gemeentehuis moet komen om een nieuwe vreemdelingenkaart aan te vragen.