Vreemdelingenkaart

De vreemdelingenkaart is een verblijfsdocument voor niet-Belgen. Deze kaart heeft een microchip en persoonlijke geheime codes. De verblijfskaart is geen identiteitsbewijs. Zowel EU-onderdanen als niet-EU-onderdanen moeten steeds een paspoort of identiteitskaart van het land waarvan ze de nationaliteit bezitten op zak hebben. Reizen kan ook niet met deze vreemdelingenkaart, daarvoor heb je je paspoort of identiteitskaart van het land van herkomst nodig.

Er zijn verschillende types verblijfskaarten:

  • A kaart
    bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister – tijdelijk verblijf
  • B kaart
    bewijs van inschrijving in het vreemdelingenregister
  • EU kaart
    verklaring van inschrijving (vroeger E kaart)
  • EU+ kaart
    document ter staving van duurzaam verblijf (vroeger E+ kaart)
  • F kaart
    verblijfskaart van een familielid van een burger van de Europese Unie
  • F+ kaart
    duurzame verblijfskaart van een familielid van een burger van de Europese Unie
  • H kaart
    Europese blauwe kaart, afgeleverd aan hoogopgeleide werknemers

  • K kaart
    identiteitskaart voor vreemdelingen (vroeger C kaart)
  • L kaart
    Europese verblijfsvergunning voor langdurig ingezetenen (vroeger D kaart)
  • M kaart
    begunstigden van het terugtrekkingsakkoord (Brexit)

  • N kaart
    begunstigde grensarbeiders (Brexit)

Welke verblijfskaart je krijgt, hangt af van je nationaliteit, de duur en de reden van je verblijf in België. Bij alle vreemdelingenkaarten worden vingerafdrukken genomen.

Procedure

Elke niet-Belg ouder dan 12 jaar met het recht om in België te verblijven of zich te vestigen, kan een vreemdelingenkaart aanvragen. Je krijgt een oproepingsbrief.

Een drietal weken na de aanvraag krijg je een brief met de PIN- en PUK-codes in je brievenbus. Met die brief kom je naar de dienst burgerzaken op het gemeentehuis. Daar krijg je je verblijfskaart. Bij een vernieuwing moet je je oude verblijfskaart meebrengen. Als je deze hebt verloren, moet je hiervan eerst aangifte gaan doen bij de politie.

Nodig

  • een pasfoto van maximum zes maanden oud die voldoet aan de kwaliteitseisen
  • je oproepingskaart of brief
  • je huidige vreemdelingenkaart
  • als je verlies of diefstal aangaf bij de politie: het vervangattest

Bedrag

  • 18,70 euro voor een gewone procedure (2 à 3 weken)
  • 19,20 euro voor een gewone procedure (2 à 3 weken) vreemdelingenkaart met biometrische gegevens
  • 111,90 euro voor een spoedprocedure (de volgende werkdag geleverd)

Wat te doen bij diefstal of verlies van je identiteitskaart

Bij diefstal of verlies bel je naar DOCSTOP op het gratis nummer 00800 21 23 21 23. Vanuit het buitenland gebruik je het nummer +32 25 18 21 23. Dat is een betalend nummer. DOCSTOP zorgt ervoor dat je documenten geblokkeerd worden voor gebruik. Bij diefstal of verlies moet je altijd eerst aangifte doen bij de politie. Daar krijg je een vervangdocument waarmee je naar de dienst burgerzaken op het gemeentehuis moet komen om een nieuwe vreemdelingenkaart aan te vragen.

Burgerzaken
Gemeentehuis benedenverdieping
Boerenkrijglaan 61
2260 Westerlo
België
Gesloten
09:00 - 12:00
Na afspraak
13:30 - 16:00
Na afspraak
18:30 - 20:30
Na afspraak
09:00 - 12:00
Na afspraak
13:30 - 16:00
Na afspraak
09:00 - 12:00
Na afspraak
13:30 - 16:00
Na afspraak
09:00 - 12:00
Na afspraak
13:30 - 16:00
Na afspraak
09:00 - 12:00
Na afspraak
Gesloten