Elke Belg vanaf 12 jaar is verplicht om een elektronische identiteitskaart (eID) te hebben. Een paar weken voor je 12 jaar wordt en telkens wanneer de kaart moet vernieuwd worden, krijg je een oproepingskaart om een nieuwe identiteitskaart aan te vragen.
Aanvraag
Een identiteitskaart vraag je zelf aan. Bij de aanvraag worden je vingerafdrukken genomen en plaats je je handtekening.
Als je geen handtekening kan plaatsen, kan je met een bewijs van je huisarts, een aanvraag voor een nieuwe identiteitskaart doen. Indien je niet meer tot bij de dienst burgerzaken op het gemeentehuis kan komen, is een huisbezoek mogelijk. Hiervoor neem je contact op met de dienst burgerzaken.
Nodig
- een pasfoto van maximum 6 maanden oud die voldoet aan de kwaliteitseisen (4.07 MB) "pdf"
- je oproepingskaart
- je huidige identiteitskaart
- als je verlies of diefstal aangaf bij de politie: het vervangingsattest
Opgelet. Doe alleen aangifte bij de politie als je dringend een vervangingsattest nodig hebt en de dienst burgerzaken op het gemeentehuis gesloten is.
Bedrag
- 20,30 euro voor een gewone procedure (2 à 3 weken)
- 121,80 euro voor een spoedprocedure (de volgende werkdag geleverd)
- 157,10 euro voor een spoedprocedure met gecentraliseerde levering (de volgende werkdag geleverd bij de Algemene Directie Instellingen en Bevolking van de FOD Binnenlandse Zaken in de Warandeberg 2 in 1000 Brussel
Afhalen en activeren
Een identiteitskaart haal je zelf af. Ook bij het afhalen zullen er opnieuw vingerafdrukken genomen worden. Je hebt bij de afhaling de nieuwe pin-en pukcode, je huidige identiteitskaart of als je huidige identiteitskaart verloren of gestolen was, het vervangingsattest nodig.
Eind 2020 werd de nieuwe identiteitskaart gelanceerd. Meer informatie vind je op de website van de vernieuwde EID.
Reacties