De gemeente heft een belasting van 1 980 euro (geïndexeerd) op verwaarloosde woningen en gebouwen.
Artikel 1 Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder
- Beveiligde zending
één van de hiernavolgende betekeningswijzen:
een aangetekend schrijven of elektronisch aangetekende zending, voor zover de administratie deze mogelijkheid aanbiedt
een afgifte tegen ontvangstbewijs
een email waarvan de ontvangst per kerende bevestigd werd naar belastingen@westerlo.be - Gebouw
Elk bebouwd onroerend goed, dat zowel het hoofdgebouw als de bijgebouwen omvat, met uitzondering van de bebouwde onroerende goederen die vallen onder de toepassing van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten. - Register van verwaarloosde woningen en gebouwen
Het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen, als vermeld in artikel 2.15. Vlaamse Codex Wonen. - Woning
Elk onroerend goed of het deel ervan dat hoofdzakelijk bestemd is voor de huisvesting van een gezin of alleenstaande. - Houder van het zakelijk recht
De persoon of de personen met een recht van volle eigendom, opstal, erfpacht of vruchtgebruik met betrekking tot een woning of een gebouw. - Opnamedatum
De datum waarop het gebouw of de woning in het register van verwaarloosde woningen en gebouwen wordt opgenomen. - Verjaardag
Het ogenblik van het verstrijken van elke nieuwe periode van twaalf maanden vanaf de opnamedatum.
Artikel 2 Belastbare grondslag
2.1. Er wordt voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 een jaarlijkse gemeentebelasting, zijnde de heffing op verwaarloosde woningen en gebouwen, gevestigd op de woningen en gebouwen die gedurende minstens twaalf opeenvolgende maanden zijn opgenomen in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen.
2.2. De belasting voor een verwaarloosde woning of een verwaarloosd gebouw is voor het eerst verschuldigd vanaf het ogenblik dat de woning of het gebouw gedurende twaalf opeenvolgende maanden is opgenomen in het register van verwaarloosde woningen en gebouwen.
2.3. Zolang het gebouw of de woning niet uit het register van verwaarloosde woningen en gebouwen is geschrapt, blijft de belasting jaarlijks verschuldigd op de verjaardag van de opnamedatum.
2.4. Bij de volledige overdracht van het zakelijk recht van een woning of een gebouw geldt de datum van de authentieke overdrachtsakte als nieuwe opnamedatum en aanvangspunt voor het berekenen van de termijnen van twaalf maanden.
Artikel 3 Belastingplichtige
3.1. Belastingplichtig is diegene die op het ogenblik van het verschuldigd worden van de heffing op verwaarloosde woningen en gebouwen houder van het zakelijk recht is van de verwaarloosde woning of het verwaarloosde gebouw.
3.2. Zolang de woning of het gebouw niet uit het register van verwaarloosde woningen en gebouwen is geschrapt, is de houder van het zakelijk recht, vermeld in 3.1, op de verjaardag van de opnamedatum de belastingplichtige voor de nieuwe belasting.
3.3. Zo er meerdere belastingplichtigen zijn, zijn deze hoofdelijk gehouden tot betaling van de verschuldigde belasting.
3.4. In het geval van overdracht van het zakelijk recht moet de overdrager van het zakelijk recht de verkrijger en notaris, voorafgaand aan de overdracht, in kennis stellen dat de woning of het gebouw is opgenomen in het register van verwaarloosde woningen en gebouwen.
Tevens moet hij per beveiligde zending een kopie van de notariële akte bezorgen aan de gemeente, binnen twee maanden na het verlijden van de notariële akte. Deze kopie bevat minstens de volgende gegevens:
- naam en adres van de verkrijger van het zakelijk recht en zijn eigendomsaandeel
- datum van de akte, naam en standplaats van de notaris
- adres en de kadastrale gegevens van de overgedragen woning of gebouw.
De overdrager van het zakelijk recht kan de notaris vragen om dit in zijn plaats te doen.
Zonder deze kennisgeving wordt de overdrager van een zakelijk recht, in afwijking van 3.1, als belastingschuldige beschouwd voor de eerstvolgende belasting die na de overdracht van het zakelijk recht wordt gevestigd.
Artikel 4 Berekening van de heffing op verwaarloosde woningen en gebouwen
4.1. Het bedrag van de belasting wordt forfaitair vastgesteld op:
- voor een verwaarloosd gebouw: 1 980 euro
- voor een verwaarloosde woning: 1 980 euro
De bedragen vermeld in 4.1,1° en 2° zijn gekoppeld aan de evolutie van de ABEX-index en stemmen overeen met de index van november 2025. Ze worden jaarlijks op 1 januari aangepast aan het ABEX-indexcijfer van de maand november die de aanpassing voorafgaat.
4.2. De belasting wordt vermenigvuldigd met het aantal termijnen van twaalf maanden dat het gebouw of de woning zonder onderbreking is opgenomen in het gemeentelijk register van verwaarloosde - woningen en gebouwen.
4.3. Voor elke woning of gebouw opgenomen in het gemeentelijk register van verwaarloosde woningen en gebouwen en op 31 december 2016 was opgenomen in de gelijknamige gewestelijke inventaris kan de belasting worden vermeerderd met het aantal volledige termijnen van twaalf maanden dat deze woning of gebouw in de gewestelijke inventaris was opgenomen.
4.4. De belasting wordt ten hoogste vermenigvuldigd met vijf.
4.5. Bij de volledige overdracht van het zakelijk recht van een woning of gebouw geldt de datum van de authentieke overdrachtsakte als nieuwe opnamedatum en aanvangsdatum voor het berekenen van de termijnen van twaalf maanden.
Artikel 5 Vrijstellingen
5.1. Van de heffing op verwaarloosde woningen en gebouwen zijn vrijgesteld:
- de belastingplichtige die geheel of gedeeltelijk volle eigenaar is van 1 enkele woning, die woning uitsluitend gebruikt als hoofdverblijfplaats en geen zakelijk recht heeft op een ander onroerend goed
- de belastingplichtige die de verwaarlozing laat aanhouden omwille van een vreemde oorzaak die de belastingplichtige niet kan worden toegerekend
- fe belastingplichtige die maximaal 1 jaar houder van het zakelijk recht is.
5.2. Een vrijstelling wordt verleend indien het gebouw of de woning:
- gelegen is binnen de grenzen van een door de bevoegde overheid goedgekeurd onteigeningsplan
- geen voorwerp meer kan uitmaken van een omgevingsvergunning voor vergunningsplichtige handelingen omdat een voorlopig of definitief onteigeningsplan is vastgesteld
- krachtens decreet beschermd is als monument, of opgenomen is op een bij besluit vastgesteld ontwerp van lijst tot bescherming als monument
- deel uitmaakt van een krachtens decreet beschermd stads- of dorpsgezicht of landschap, of van een stads- of dorpsgezicht of landschap dat opgenomen is op een bij besluit vastgesteld ontwerp van lijst tot bescherming als stads- of dorpsgezicht of landschap
- vernield of beschadigd werd ten gevolge van een plotse ramp. Deze vrijstelling kan maximaal voor drie opeenvolgende aanslagjaren toegekend worden.
- onmogelijk daadwerkelijk kan gebruikt worden omwille van een verzegeling in het kader van een strafrechtelijk onderzoek of omwille van een expertise in het kader van een gerechtelijke procedure, met dien verstande dat deze vrijstelling slechts gedurende een periode van maximaal twee jaar volgend op de aanvang tot onbruik verleend kan worden.
- gerenoveerd wordt op basis van werken waarvoor wel of geen omgevingsvergunning voor vergunningsplichtige handelingen vereist is
- voor vergunningsplichtige handelingen: blijkens een omgevingsvergunning voor bouwkundige handelingen voor stabiliteitswerken, renovatiewerken of sloopwerkzaamheden, met dien verstande dat jaarlijks vooruitgang dient te worden geboekt. Deze vrijstelling kan maximaal voor drie opeenvolgende aanslagjaren volgend op het uitvoerbaar worden van de omgevingsvergunning, toegekend worden. Voor de eerste aanslag wordt de vrijstelling op basis van de vergunning toegekend. Voor de tweede en derde aanslag wordt de vrijstelling toegekend indien de belastingplichtige aantoont dat er op de datum van de verjaardag van de opnamedatum vooruitgang is geboekt ten opzichte van het voorgaande jaar (op basis van foto’s, aankoopfacturen, overige documenten…)
voor niet-vergunningsplichtige handelingen: blijkens een renovatiedossier dat de belastingplichtige zelf samenstelt met foto’s, aankoopfacturen en documenten waaruit voldoende blijkt dat het gebouw of de woning in staat van renovatie is, met dien verstande dat jaarlijks vooruitgang dient te worden geboekt. Deze vrijstelling kan maximaal voor drie opeenvolgende aanslagjaren toegekend worden. Voor de eerste aanslag wordt de vrijstelling op basis van het renovatiedossier toegekend. Voor de tweede en derde aanslag wordt de vrijstelling toegekend indien de belastingplichtige aantoont dat op datum van de verjaardag van de opnamedatum vooruitgang is geboekt ten opzichte van het voorgaande jaar (op basis van foto’s, aankoopfacturen, overige documenten…)
Voorafgaand aan de toekenning van bovenstaande vrijstellingen voor renovatie met of zonder omgevingsvergunning kan de gemeente een plaatsbezoek uitvoeren. Indien een plaatbezoek tot vaststelling van de vooruitgang van de werken wordt geweigerd of indien aan de administratie geen toegang wordt verleend tot het gebouw en/of de woning, dan kan de toekenning van de vrijstelling worden geweigerd.
Bovenstaande vrijstellingen voor renovatie met of zonder omgevingsvergunning kunnen gecombineerd worden, met dien verstande dat deze vrijstellingen, indien gecombineerd, ook maar maximaal voor drie opeenvolgende aanslagjaren toegekend kunnen worden.
Bij overdracht van het zakelijk recht heeft de nieuwe belastingplichtige ook recht op een vrijstelling voor renovatie met of zonder omgevingsvergunning voor vergunningsplichtige handelingen, met dien verstande dat deze vrijstellingen, indien gecombineerd, ook maar maximaal voor drie opeenvolgende aanslagjaren toegekend kunnen worden.
- het voorwerp uitmaakt van een overeenkomst met het oog op renovatie-, verbeterings- of aanpassingswerkzaamheden in de zin van artikel 3.30., §2 Vlaamse Codex Wonen
- het voorwerp uitmaakt van een door de gemeente, het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn of een sociale woonorganisatie verkregen sociaal beheersrecht, overeenkomstig boek 5, deel 7 Vlaamse Codex Wonen;
5.3. Het verkrijgen van een vrijstelling voor één of meerdere aanslagjaren doet geen afbreuk aan het gegeven dat de berekening van de heffing op verwaarloosde woningen of gebouwen, in het bijzonder de tariefverhoging, zoals bepaald in artikel 4, doorloopt.
Artikel 6 Inkohiering
De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 7: Betaling van de belasting
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 8 Bezwaar tegen de aanslag
8.1. De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag. Van het bezwaarschrift wordt binnen 15 dagen na de indiening ervan een ontvangstmelding afgegeven.
8.2. Het bezwaarschrift wordt behandeld in overeenstemming met het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Artikel 9
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen zijn van toepassing op dit belastingreglement.
Artikel 10
De gemeenteraadsbeslissing van 23 januari 2023 houdende goedkeuring van het belastingreglement inzake de heffing op verwaarloosde woningen en gebouwen wordt met ingang van 1 januari 2026 opgeheven en vervangen door onderhavig reglement.
Onderhavig reglement treedt in werking op 1 januari 2026 en wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 285 tot en met 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit gemeenteraad van 15 december 2025
Besluit gemeenteraad van 23 januari 2023
Besluit gemeenteraad van 15 november 2021