Een warm en verdraagzaam Westerlo, dat vinden we allemaal erg belangrijk. Maar hoe doen we dat? We werkten een visietekst en een actieplan uit, zodat je kan zijn wie je bent.
Inleiding
De samenleving is voortdurend in beweging. Diversiteit is van alle tijden en zal er altijd zijn. Individuen en gemeenschappen verschillen nu eenmaal door taal, fysieke kenmerken, cultuur, geslacht, religie, seksuele geaardheid, huidskleur… Maatschappelijke trends en evoluties zoals de vergrijzing, migratie, ecologie en duurzaamheid, emancipatie en mondialisering zorgen voor een bredere en meer zichtbare diversiteit in onze samenleving en dus ook in onze gemeente.
Het lokaal bestuur Westerlo erkent deze diversiteit en wil samen met de inwoners en haar diensten werken aan een verdraagzaam Westerlo. Iedereen in onze gemeente moet zichzelf kunnen zijn en zich hier thuis voelen, zonder schroom of schaamte, zonder zich te moeten verdedigen of verantwoorden.
In het meerjarenplan van ons lokaal bestuur is daarom de ambitie geformuleerd om in 2020-2025 allemaal samen te werken aan een verdraagzaam en warm Westerlo. En dat doen we allemaal samen!
Visie
In onze gemeente zijn een verscheidenheid aan culturen, socio- economische achtergronden, levensstijlen, seksuele oriëntaties, gezondheidstoestanden, talen, origines, leeftijden, religies, persoonlijkheden, opinies, behoeftes en belangen,... Deze verscheidenheid ervaren we als waardevol en verrijkend. Het leert mensen in dialoog te gaan met elkaar en elkaars verschillen te aanvaarden, te ontdekken wat men met de ander deelt en wat mensen bindt.
We zijn een inclusieve gemeente, dit wil zeggen een gemeente waarin verschillen erkend, toegestaan en gerespecteerd worden en waar inwoners in hun verscheidenheid benaderd worden als medemensen. Dit doen we vanuit een grondhouding van openheid, wederzijds respect en menselijkheid. In Westerlo kan je zijn wie je bent.
Actieplan
Bovenstaande visie vertalen we in een aantal krachtlijnen die zijn opgebouwd rond twee grote thema’s. De gemeente Westerlo ziet het als haar taak om enerzijds het eigen dienstverleningsaanbod af te stemmen op de verscheidenheid die er is, en anderzijds haar inwoners te sensibiliseren en stimuleren om zich verdraagzaam op te stellen en op een open en respectvolle manier om te gaan met elkaar.
Aan elke krachtlijn koppelen we doelgerichte acties over het brede thema kunnen zijn wie je bent en verdraagzaamheid.
Onderstaande acties zijn geformuleerd in samenspraak met inwoners, medewerkers en beleidsmakers en vormen onze focus voor de komende jaren. We volgen deze acties één keer per jaar op en rapporteren ze aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.
Krachtlijn 1 Dienstverlening
We geven al onze inwoners kansen om zich maximaal te ontplooien en actief en gelijkwaardig deel te nemen aan de samenleving. We streven ernaar om drempels weg te werken.
- Actie 1.1
We zorgen voor duidelijke en persoonlijke aanspreekpunten met de nodige expertise en kennis, waar inwoners met ondersteuningsvragen terecht kunnen. We installeren zo dicht mogelijk bij onze inwoners laagdrempelige ontmoetingsplaatsen, waar ze terecht kunnen met vragen, info en advies. - Actie 1.2
We creëren plaatsen waar inwoners op een laagdrempelige manier hulp krijgen bij hun digitale vragen. - Actie 1.3
We evolueren naar een diverse organisatie in onze zoektocht naar nieuwe medewerkers en vrijwilligers. We passen zo veel als mogelijk onze procedures aan opdat alle kandidaten gelijke kansen krijgen in de aanwervingsprocedure. We werken aan een personeelsbeleid dat openstaat voor een verscheidenheid aan medewerkers.
Krachtlijn 2 Dienstverlening
We houden voeling met onze inwoners en stemmen onze organisatie, onze werking, ons aanbod en onze dienstverlening af op de verscheidenheid tussen onze inwoners.
- Actie 2.1
We zorgen voor inclusieve speelplekken met aangepaste speeltoestellen of speeltoestellen op maat waar iedereen zich welkom voelt om vrij te spelen. Bij de aanleg van nieuwe speelplekken en/ of aankoop van speeltoestellen hebben we de reflex om naar inclusiviteit te kijken. - Actie 2.2
We werken samen in het project SAMI met partners die ons adviseren in onze inclusieve werkingen zoals de buitenschoolse kinderopvang, de speelpleinwerking, het Huis van het Kind en om inclusieve activiteiten te organiseren. - Actie 2.3
We betrekken in onze werking, bij het uitwerken van nieuwe initiatieven of projecten waar mogelijk inwoners en/of experten die advies kunnen geven vanuit eigen ervaringen (participatie). - Actie 2.4
We stellen de inwoners van Westerlo centraal in onze dienstverlening, persoonlijk en op maat. Gebruikers kiezen zelf hoe ze in contact met ons komen, we voorzien ook altijd een niet-digitaal alternatief. - Actie 2.5
We bekijken samen met alle Westelse scholen welke ondersteuning nodig is opdat scholen extra kunnen inzetten op de talentontwikkeling en welzijn van kinderen. We ontwikkelen een methodiekenbundel voor groepsvorming in klassen van de secundaire scholen. - Actie 2.6
We verkennen de mogelijkheid om een laagdrempelige ontmoetingsplaats voor jongeren te realiseren, waar jongeren in samenwerking met onderwijs- en welzijnspartners in een ongedwongen sfeer terecht kunnen voor eerstelijnshulpverlening op vlak van mentaal welzijn. - Actie 2.7
Bij nieuwbouw of renovatieprojecten is er standaard een toegankelijkheidstoets in samenwerking met vzw Inter. We verhogen de toegankelijkheid van het gemeentehuis en andere oudere gebouwen van waaruit we onze dienstverlening organiseren volgens de noodzaak.
Krachtlijn 3 Dienstverlening
We hebben aandacht voor taalgebruik, zowel naar onze inwoners als naar onze (kandidaat-)medewerkers, waarin iedereen zich kan herkennen. We stemmen ons taalgebruik maximaal af op de doelgroep.
- Actie 3.1
We streven in onze externe en interne communicatie naar eenvoudig en begrijpbaar taalgebruik, voor iedereen. We communiceren helder zodat het voor iedereen duidelijk is (aan de hand van de vragen wie, wat, waar, wanneer en hoe). We geven advies over taalgebruik in de huisstijlbrochure en stemmen onze communicatie af op de doelgroep. - Actie 3.2
We maken in onze interne en externe communicatie gebruik van verschillende communicatiekanalen, zodat de gebruiker zelf kan kiezen op welke manier hij informatie zoekt over onze gemeente en haar dienstverlening. We gebruiken hierbij zowel digitale als niet-digitale communicatiedragers. - Actie 3.3
We werken richtlijnen, afspraken en standaarden voor externe communicatie van medewerkers naar inwoners (bv. manier van begroeten aan de telefoon, standaardiseren van automatische antwoorden,…) uit en maken deze kenbaar in onze organisatie.
Krachtlijn 4 Sensibilisering
We informeren en sensibiliseren onze inwoners en onze medewerkers over de meerwaarde van een verdraagzame en diverse samenleving. We stimuleren ook organisaties, bedrijven, partners, … in onze gemeente om in dialoog te gaan en zich verdraagzaam op te stellen.
- Actie 4.1
We zetten jaarlijks de internationale dag tegen homofobie en transfobie in de kijker. - Actie 4.2
We organiseren jaarlijks een infoavond rond het brede thema 'kunnen zijn wie je bent'.
Krachtlijn 5 Sensibilisering
We tonen aan onze inwoners, onze partners, en onze medewerkers dat Westerlo een inclusieve en verdraagzame plek is waar iedereen zich kan thuis voelen.
- Actie 5.1
We tonen in het gemeentehuis en andere gebouwen waar we onze dienstverlening organiseren aan de hand van kunstwerken, slogans of ander beeldmateriaal dat we een verdraagzame gemeente zijn. - Actie 5.2
We leggen een databank aan met foto- en beeldmateriaal waarin iedereen zich kan herkennen en dat kan gebruikt worden voor onze
communicatie. We vragen om aandacht te hebben voor divers foto- en beeldmateriaal in onze communicatiekanalen.
Een verdraagzaam en warm Westerlo in onze reguliere werking
Naast de doelgerichte acties die we hierboven identificeren, lopen er parallel initiatieven die al werden opgestart of die structureel zijn ingebed in onze dienstverlening en die we in de komende jaren ook verderzetten.
- We zetten de waarden warm, klantgericht en kwaliteitsvol centraal in onze dienstverlening, in onze contacten met de mensen van Westerlo en in onze contacten onderling.
- We maken ons aanbod en onze dienstverlening maximaal toegankelijk en verlagen financiële en andere drempels in onze dienstverlening, bij onze activiteiten en in ons aanbod. We helpen mensen snel en vlot verder, we werken zonder wachtlijsten.
- We werken een activiteiten- en dienstverleningsaanbod uit dat gericht is op of aangepast is aan bepaalde doelgroepen (bv. ouderen, jongeren, mensen in armoede, alleenstaanden, vluchtelingen, mensen met een beperking). We geven ze kansen om vanuit hun eigen kracht en talenten mee te werken aan onze activiteiten en diensten.
- We sluiten niemand uit van onze dienstverlening. Onze activiteiten, werkingen en opvanginitiatieven zijn inclusief, wat betekent dat we mensen met en zonder specifieke ondersteuningsbehoeften samen brengen.
We nemen initiatieven om te werken aan het mentaal welzijn, de mentale weerbaarheid en de geestelijke gezondheid van onze inwoners, en meer specifiek voor kinderen en jongeren. - We bouwen netwerken op, delen expertise, kennis en vaardigheden met andere organisaties en met partners. We stimuleren ook onze inwoners om bruggen te bouwen met bepaalde doelgroepen.
- We informeren en sensibiliseren onze inwoners over duurzame ontwikkeling en ontwikkelingssamenwerking aan de hand van acties en campagnes.