Komt de registratie van je geslacht in je geboorteakte en op je identiteitskaart niet overeen met je eigen genderidentiteit? Dan kan je een aanvraag indienen om je geslachtsregistratie en je voornaam officieel te laten aanpassen. Die aanpassing wordt vastgelegd in een akte van aanpassing van de registratie van het geslacht of akte van geslachtsverandering.
Voorwaarden
Wie kan een afschrift of uittreksel van je akte aanvragen?
Voor akten van personen die een aanpassing van de registratie van hun geslacht hebben gedaan, wordt het recht op een afschrift (met andere woorden: waarop de aanpassing van de registratie van het geslacht zichtbaar is) beperkt tot:
- jezelf
- je wettelijke vertegenwoordiger: je ouders, je voogd, je bewindvoerder
- je erfgenamen
- bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat
Uittreksels, die uitsluitend de huidige toestand vermelden, kunnen eveneens worden aangevraagd door:
- de echtgenoot en echtgenote, de overlevende echtgenoot en echtgenote en de wettelijk samenwonende
- bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn (geen aanverwanten en zijtakken).
Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Procedure
Je kan een afschrift of een uittreksel van een akte van aanpassing van de registratie van het geslacht aanvragen in de gemeente waar de akte werd overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand.
Als je een elektronische identiteitskaart (eID) hebt, kan je een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen:
- via het e-loket bovenaan deze webpagina
- of via de attestenpagina van 'Mijn Burgerprofiel'.
Die elektronische afschriften en uittreksels zijn voorzien van een elektronisch zegel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze hebben dezelfde juridische waarde als deze afgeleverd door de gemeente. Zolang de informatie op het bewijs correct is, kan je het geldig gebruiken in om het even welke vorm (op papier of in digitale vorm).
Sinds 31 maart 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert je akte van voor 31 maart 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.
Wat heb je nodig?
Als je het document zelf ophaalt:
- je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning
Als je het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- je eigen identiteitskaart
Bedrag
Gratis
Reacties