Als je geadopteerd bent, dan zijn alle gegevens van je adoptie formeel vastgesteld in een akte van adoptie of adoptieakte.
Voorwaarden
De akte van adoptie vermeldt:
- je naam, voornamen, geboorteplaats en geboortedatum
- de namen, voornamen, geboorteplaats en geboortedatum van de adoptieouders
- je nieuwe naam en, indien van toepassing, je nieuwe voornaam na adoptie
- de soort van adoptie: gewone of volle adoptie
- indien van toepassing: de datum van de erkenning van de buitenlandse adoptie door de federale centrale autoriteit
Onder bepaalde voorwaarden kan je een afschrift of een uittreksel van de akte aanvragen:
- Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft.
- Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar.
Wie kan een afschrift of uittreksel van je akte opvragen?
- de personen op wie de akte betrekking heeft: jijzelf en je adoptieouders
- je echtgenoot of echtgenote, de overlevende echtgenoot of echtgenote, de wettelijke samenwonende
- je wettelijke vertegenwoordiger: bijvoorbeeld ouder, voogd of bewindvoerder
- je bloedverwanten in opgaande en neerdalende lijn, geen aanverwanten en zijtakken
- je erfgenamen
- advocaten en notarissen, mits motivatie
- iedereen met een volmacht van een van bovengenoemde personen
Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of uittreksel.
Procedure
Je kan een afschrift of een uittreksel van een akte van adoptie aanvragen in de gemeente waar de erkenning werd overgeschreven in de registers van de burgerlijke stand.
Als je een elektronische identiteitskaart (eID) hebt, kan je een afschrift of uittreksel van de akte online aanvragen:
- via het e-loket van uw gemeente op de webpagina www.westerlo.be/akte-van-adoptie
- of via de attestenpagina van ‘Mijn Burgerprofiel’.
Sinds 31 maart 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert je akte van voor 31 maart 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.
Wat heb je nodig?
Als je het document zelf ophaalt:
- je eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning
Als je het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- je eigen identiteitskaart
Bedrag
Gratis
Reacties