De akte van Belgische nationaliteit wordt toegekend aan burgers die de Belgische nationaliteit hebben verkregen via de procedure van nationaliteitsverklaring of van naturalisatie.
Zoek je meer info over de procedure om de Belgische nationaliteit aan te vragen? Kijk dan op de webpagina niet-Belgen.
De akte vermeldt:
- je naam, voornamen, geboortedatum en geboorteplaats
- de wettelijke basis van de verklaring op basis waarvan de akte werd opgesteld
- in geval van nationaliteitstoekenning op basis van de artikelen 8, 9 en 11 van het Wetboek van de Belgische nationaliteit: de naam, de voornamen, de geboortedatum en de geboorteplaats van de verklaarder of verklaarders
Voorwaarden
Wie kan een afschrift of uittreksel van je akte opvragen?
- jijzelf
- je echtgenoot of echtgenote, de overlevende echtgenoot of echtgenote en de wettelijk samenwonende
- je wettelijke vertegenwoordiger (bijvoorbeeld ouder, voogd of bewindvoerder)
- je bloedverwanten in opgaande en neerdalende lijn (geen zijtakken)
- je erfgenamen
- advocaten en notarissen, mits motivatie
Als de akte meer dan 100 jaar oud is, heeft iedereen recht op een afschrift of een uittreksel.
Procedure
Je kan een afschrift of uittreksel van je akte opvragen in je gemeente.
In Westerlo vraag je een afschrift of uittreksel van de akte online aan via de knop akte online opvragen hierboven, via Mijn Burgerprofiel of na afspraak bij de dienst burgerzaken op het gemeentehuis.
Die elektronische afschriften en uittreksels zijn voorzien van een elektronisch zegel van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Ze hebben dezelfde juridische waarde als deze afgeleverd door de gemeente. Zolang de informatie op het bewijs correct is, kan je het geldig gebruiken in om het even welke vorm (op papier of in digitale vorm).
Sinds 31 maart 2019 worden akten van de burgerlijke stand uitsluitend digitaal geregistreerd. Dateert uw akte van voor 31 maart 2019, dan is die misschien nog niet in digitale vorm beschikbaar. Sommige gemeenten digitaliseren oude archieven naarmate afschriften of uittreksels van de akten worden opgevraagd of wijzigingen worden aangebracht.
Wat heb je nodig?
Als je het document zelf ophaalt:
- je eigen identiteitskaart.
Als je het document voor iemand anders aanvraagt:
- een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
- je eigen identiteitskaart
Bedrag
Gratis
Reacties