Regelmatig gaan er valse berichten rond via e-mail, sms, telefoon en sociale media. Daarbij probeert men om je wachtwoord, creditcardinfo, pincodes of andere persoonlijke gegevens te achterhalen. Andere berichten willen je een valse factuur, boete of vordering laten betalen. Phishing heet dat. Het is een vorm van internetfraude.
Enkele valse berichten die op dit moment in Westerlo in omloop zijn
- E-mails van Agerant Gerechtsdeurwaarders met mailadres fixdebt.services@outlook.com met een aanmaning om een openstaande betaling voor de afvalstoffenheffing en rioolbelasting 2022 te betalen (maart tot juli 2023)
Dit is phishing. De gemeente heeft geen rioolbelasting. - E-mails van DOMA Incasso uit Zonhoven om je te laten weten dat je een vordering voor de afvalstoffenheffing en rioolbelasting van de gemeente dringend moet betalen. (januari tot april 2023)
Dit is phishing. De gemeente heeft geen rioolbelasting. - E-mails van burgemeester Guy Van Hirtum die via een @gmail.com-adres verstuurd worden. (januari 2023)
Dit is phishing afkomstig van een niet-bestaand e-mailadres. - Een e-mail van Energiehuis Vlaanderen dat laat weten dat je in aanmerking komt voor een energiepremie. (januari 2023)
Dit is phishing. Een officiële instantie vraagt je nooit via e-mail, sms of telefoon naar je wachtwoord, je bankgegevens of andere persoonlijke gegevens.
Hoe herken je een verdacht bericht?
- Link
Klik nooit zomaar op een link in een verdacht bericht. Zweef met de muis over de link, dan verschijnt de URL. Is de domeinnaam ook echt de naam van de organisatie? Twijfel je of de link betrouwbaar is? Zoek de website dan eerst even op via een zoekmachine zoals Google. Toch (per ongeluk) geklikt? Vul geen velden in en breek elke interactie af. - Onverwacht
Krijg je zonder enige reden een bericht van deze afzender: je hebt niets gekocht, het gaat over een wedstrijd waar je niet aan deelgenomen hebt, iemand met wie je geen contact hebt gehad… Wees op je hoede. - Dringend
Hou het hoofd koel als het bericht dwingend of dringend aanvoelt. Kreeg je echt een eerste aanmaning tot betaling? Ken je die vriend in nood wel? - Afzender
Controleer het e-mailadres, ook op spelfouten. Fraudeurs gebruiken vaak een e-mailadres dat goed op het officiële adres lijkt. Maar let op, ook een juist e-mailadres biedt niet altijd een garantie. - Vreemde vraag
Een officiële instantie zal je nooit via e-mail, sms, Whatsapp of telefoon vragen naar je wachtwoord, je bankgegevens of andere persoonlijke en gevoelige gegevens. - Vraag tot betaling of bankverificatie
Wordt er gevraagd om te betalen, terwijl het onduidelijk is waarom? Of wordt er gevraagd om je rekeningnummer te verifiëren? Wees dan extra waakzaam. Er circuleren ook frauduleuze apps om een QR-code te scannen. Als je na het scannen van de QR-code op een site terechtkomt die je vraagt om te betalen of persoonlijke informatie door te geven zoals een rekeningnummer, rijksregisternummer of een bankcode, wees dan op je hoede. - Persoonlijke aanspreking
Berichten met algemene en vage aanspreektitels, of alleen je e-mailadres als aanspreking, kan je beter wantrouwen. Ook taalfouten of een vreemde taal kunnen wijzen op een verdacht bericht. - Spamfolder
Je kan zelf verdachte berichten markeren als Spam of Junk en zo anderen waarschuwen. - Angst of nieuwsgierigheid
Iedereen zou nieuwsgierig worden bij berichten met een link als “Kijk wat ik over jou las ...” of “Ben jij dat op deze foto?”. Maar laat je niet vangen: cybercriminelen spelen in op de actualiteit en weten welke thema’s ons interesseren.
Meer info en tips vind je op safeonweb.be.
Wat doe je met een verdacht bericht?
Klik niet op een link of bijlage in een bericht dat je niet vertrouwt. Surf beter rechtstreeks naar de aanmeldpagina van de website die je vertrouwt en meld je daar aan om rechtstreeks in de beveiligde omgeving te bekijken of er een nieuw bericht of document voor je klaar staat.
- Stuur een (vermoedelijk) vals bericht via e-mail door naar verdacht@safeonweb.be.
- Je loopt geen gevaar als je een verdacht bericht doorstuurt.
- Safeonweb.be scant het bericht automatisch op kwaadaardige inhoud (bv. poging tot fraude of een virus). Als de links of bijlagen schadelijk zijn, worden die doorgegeven aan de leveranciers van internetbrowsers, die de schadelijke inhoud kunnen blokkeren.
- Verwijder daarna de mail of het bericht.
- Als je een verdacht bericht op het werk ontvangt, moet je de procedures volgen die daar gelden voor phishing, bijvoorbeeld doorsturen naar de ICT-dienst.
Heb je toch op een link geklikt? Heb je toch je gegevens doorgegeven?
- Voer een virusscan uit.
- Als je een wachtwoord hebt doorgegeven dat je ook op andere plaatsen gebruikt, verander het dan onmiddellijk.
- Als je je creditcardgegevens hebt doorgegeven, verwittig dan onmiddellijk Cardstop (www.cardstop.be of 078 170 170).
Heb je schade geleden door phishing?
Dien dan altijd klacht in bij de lokale politie. Stuur het bericht zeker ook naar verdacht@safeonweb.be.
Westerlo is aangesloten bij Welzijnszorg Kempen. Samen met die organisatie houden we de informatieveiligheid in onze organisatie in het oog, volgen we aanbevelingen op en doen we sensibiliseringsacties voor onze medewerkers en de gebruikers van onze dienstverlening.