Veiligheid en preventie zijn heel belangrijk als je een fuif of evenement organiseert. Je moet als organisator de nodige inspanningen leveren. Voor festivals, fuiven en optredens moet je als organisator zorgen voor toezicht. Je kan met professionele of vrijwillige bewaking werken, of een combinatie van beiden.
Professionele bewaking
Schakel je een professionele bewakingsonderneming in op jouw evenement? Geef dan bij de aanvraag van je evenement via het digitale evenementenloket de bedrijfsnaam van de onderneming door, samen met het aantal professionele bewakingsagenten dat ingezet wordt. De overeenkomst die je met de firma afsluit, neem je best ook in tweevoud (origineel en kopie) mee naar jouw evenement.
Professionele bewakingsondernemingen hebben strikte vergunningsvoorwaarden. Een lijst van vergunde bewakingsondernemingen vind je op www.vigilis.be en www.besafe.be. Professionele bewakingsagenten zijn gescreend door de FOD Binnenlandse Zaken en hebben een opleiding gevolgd. Een professionele bewakingsagent draagt een uniform van de onderneming en moet een identificatiekaart zichtbaar dragen. Opgelet! Niet alle professionele bewakingsagenten hebben een erkenning om te werken op fuiven.
Vrijwillige bewaking
Als vereniging kan je vrijwilligers inzetten op je evenement voor bewakingsopdrachten. Je moet daarbij voldoen aan drie voorwaarden:
- De organiserende vereniging heeft geen winstoogmerk (bijvoorbeeld jeugd- en sportverenigingen) en streeft een ander doel na dan de organisatie of het faciliteren van evenementen.
- Het gaat om een evenement of een occasionele dansgelegenheid zoals een fuif.
- De personen die de bewakingsactiviteiten uitvoeren zijn leden van de organiserende vereniging of hebben er een band mee. Ze treden als interne bewakingsdienst op.
Voldoe je als organisator aan deze voorwaarden dan kan je een aanvraag doen om vrijwillige bewaking in te zetten. Je duidt dat aan bij de aanvraag van je evenement via het digitaal evenementenloket en je bezorgt daarna de nodige formulieren aan de lokale politie (zie verder).
Bijkomende voorwaarden waaraan de vrijwilligers moeten voldoen zijn:
- Het gaat enkel over statische bewaking van roerende en onroerende goederen en toezicht op en controle van het publiek met het oog op het verzekeren van het veilig en vlot verloop van het evenement of de fuif.
- De personen die bewakingsactiviteiten uitoefenen mogen dit slechts sporadisch doen. Je kan dus geen individuele professionele bewakingsagenten inzetten als vrijwilligers.
- Ze mogen dit enkel onbezoldigd doen. Ze kunnen ook geen vergoeding in natura of fooien ontvangen.
- Je hebt toestemming van de burgemeester, na advies van de korpschef van de lokale politie.
Hoe vrijwillige security aanvragen?
In het digitaal evenementenloket vink je aan dat je security inzet op je evenement. Als dit door vrijwilligers gebeurt, moet je apart ook de onderstaande documenten, samen met een attest van goed gedrag en zeden per vrijwilliger-security, in bundel aan de balie van politie Zuiderkempen bezorgen.
- Bijlage 1 Aanvraag vrijwillige security versie 201811 (69.35 KB) "word" (1 formulier per evenement, minstens 1 maand op voorhand)
- Bijlage 2 Persoonscontrole vrijwilliger security versie 201811 (44.91 KB) "word" (1 formulier per vrijwilliger, minstens 1 maand op voorhand)
Opgelet! Leiding geven aan een vrijwillige bewakingsdienst is ook een bewakingsopdracht. De leidinggevende van de vrijwillige bewakingsdienst moet ook een bijlage 2 indienen.