Aangifteformulier (119.48 KB) "word"
Westerlo heft een belasting van 2 500 euro op de opening van nachtwinkels en een jaarlijkse belasting van 1 000 euro op de uitbating van nachtwinkels. Het belastingreglement is goedgekeurd door de gemeenteraad op 15 december 2025. Het reglement is gepubliceerd op deze website op 23 december 2025.
Artikel 1
Met ingang van 1 januari 2026 en voor een termijn eindigend op 31 december 2031, heft de gemeente zowel een openingsbelasting als een jaarlijkse belasting op nachtwinkels gelegen op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 2
Voor de toepassing van het reglement moet onder nachtwinkels verstaan worden, elke winkel die geen andere activiteit uitoefent dan de verkoop van algemene voedingswaren en huishoudartikelen handelt, tussen 21 en 7 uur open is en de vermelding ‘nachtwinkel’ duidelijk en permanent uithangt.
Artikel 3
De openingsbelasting is een eenmalige belasting vastgesteld op 2 500 euro en verschuldigd bij elke opening van een nieuwe handelsactiviteit van een nachtwinkel. Elke wijziging van uitbating is gelijkgesteld met een nieuwe handelsactiviteit.
De aanslagvoet van de jaarlijkse belasting is vastgesteld op 1 000 euro per nachtwinkel. De openingsbelasting en de jaarlijkse belasting zijn ondeelbaar. Ze zijn verschuldigd voor het ganse kalenderjaar, welke ook de aanvang- of de stopzettingsdatum van de economische activiteit of wijziging van uitbating in het jaar is.
De jaarlijkse belasting gaat in volgend op het jaar van inkohiering van de openingsbelasting, of bij gebreke hiervan, vanaf de inwerkingtreding van het huidig belastingreglement.
Er wordt geen enkele korting of teruggave van de belasting gedaan om welke reden dan ook.
Artikel 4
De belasting is solidair en ondeelbaar verschuldigd door de eigenaar van de handelszaak, de uitbater ervan en de eigenaar van het pand waar de economische activiteit wordt gehouden.
Artikel 5
De eigenaar van de handelszaak en/of de uitbater van het pand zijn ertoe gehouden voorafgaandelijk aan elke economische activiteit aangifte hiervan te doen bij het gemeentebestuur. Ze zijn verplicht alle nodige vergunningen en documenten voor te leggen op eerste verzoek van het gemeentebestuur of hun afgevaardigde. Ze worden eraan gehouden de eventuele controle van hun verklaring mogelijk te maken.
De belastbare nachtwinkels, zoals beschreven in artikel 2, worden opgenomen in een lijst opgesteld door het gemeentebestuur, kohier genoemd. Het gemeentebestuur ontvangt van de betrokkenen een ondertekende aangifte uiterlijk op 15 juli van het aanslagjaar. Voor nieuwe uitbating van een nachtwinkel tussen 15 juli en 31 december van het aanslagjaar, dient uiterlijk op 15 januari van het jaar dat volgt op het aanslagjaar aangifte te worden gedaan. Het aangifteformulier is ter beschikking gesteld op de gemeentelijke website. Valt de uiterste indieningsdatum op een zaterdag, zondag of een feestdag, dan wordt de vervaldag naar de eerstvolgende werkdag verplaatst.
De aangifte wordt ingediend op volgend adres: Boerenkrijglaan 61, 2260 Westerlo of via het e-mailadres belastingen@westerlo.be.
De betrokkenen die geen formulier van aangifte zouden ontvangen hebben, zijn niettemin verplicht spontaan aan het gemeentebestuur de elementen te verstrekken die nodig zijn voor de toepassing van de belasting.
Bij de opening van een nachtwinkel dient binnen de maand na de opening aangifte te worden gedaan bij het gemeentebestuur.
Artikel 6
In geval van tijdelijke of definitieve administratieve sluiting van de zaak om welke reden dan ook, kunnen de belastingplichtigen op geen enkele schadeloosstelling vanuit het gemeentebestuur aanspraak maken.
Artikel 7
Elke wijziging of stopzetting van economische activiteit dient onder verantwoordelijkheid van de belastingplichtigen onmiddellijk en per aangetekend schrijven te worden meegedeeld aan het gemeentebestuur.
Artikel 8
De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
Bij gebreke van een aangifte of bij de onvolledigheid hiervan wordt van ambtswege een belasting geheven op basis van de elementen waarover het gemeentebestuur beschikt.
Artikel 9
Op de ambtshalve ingekohierde belasting zal een belastingverhoging als volgt worden toegepast:
- 50 % van de verschuldigde belasting bij een eerste overtreding
- 100 % van de verschuldigde belasting vanaf de tweede en volgende overtreding
Artikel 10
De beëdigde aangestelden van het gemeentebestuur zijn gemachtigd alle inbreuken op deze verordening vast te stellen.
Artikel 11
De vestiging en invordering van de belastingen evenals de regeling van geschillen terzake gebeurt volgens de modaliteiten vervat in het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Besluit gemeenteraad van 15 december 2025